عمرك فكرت ازاي يقضي الرواد حاجتهم في الفضاء

عمرك فكرت ازاي يقضي الرواد حاجتهم في الفضاء هو موضوع مثير جداً بيتكلم عن استفسار غريب .. انت عمرك فكرت الرواد دول بيقضو حاجتهم في الفضاء ازاي ؟؟

طبعاً كلنا عارفين ان عالم الفضاء ده عالم مثير بجد وعالم بيخلينا عايزين نعرف الكثير عنه .. وده لاع بيحتوي على الكثير من الأسرار اللي لسة بني البشر بيحاول يدخل أعماقها وإكتشاف خباياها.. 

وعشان نكتشف العالم العجيب والفسيح ده  .. لازم يروح البشر بالمركبات والبعثات المأهولة الخاصة برواد الفضاء وغير المأهولة إلى مجالنا حول الأرض وإلى كواكب مجموعتنا الشمسية وحتى أبعد من ذلك



قبل مانكمل في موضوعنا النهاردة يسعدنا أن نخبركم أننا بدأنا وضمن نشاط التعريب والترجمة الخاص بالمجلة في ترجمة أشهر مقاطع الفيديو العلمية الناطقة باللغة الإنجليزية وبدأنا بتعاون مع قناة “دقيقة فيزياء \ minutephysics” الشهيرة على يوتيوب لترجمة مقاطعها للعربية من الآن فصاعدا وهي قناة علمية تملك ما يقارب 750 ألف مشترك.


لتعرفوا كيف يقضي الإنسان حاجته في الفضاء شاهدوا الفيديو القصير التالي (الفيديو مترجم للعربية من قبل فريق المجلة, إذا لم تظهر الترجمة بشكل تلقائي إضغط على CC في زاوية الفيديو ثم إختر اللغة العربية 





شوفو بنفسكم .. الفيديو ..


الموضوع منقول للاستفادة منه يا جماعة

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق